فولكلور و نقش آن در ادبيات

اصطلاح فولكلور Folklore"" مركب از دو كلمه است. "Folk" به معني مردم، گروه، قوم و خويش، ‌ملت، عوام و توده مردم وlore، به معني دانش، ‌معرفت و دانستن است. بنابراين واژه فولكلور را مي‌توان به " فرهنگ و دانش عامه" يا اشعار و افسانه‌ها و آداب و رسوم و باورهاي مردم" ترجمه كرد.

چنين انگاشته مي شود كه براي بار نخست مورخ و بشر شناس اينگليسي"ويليام تامس" در سال (1846) اصطلاح فولكلور ر ا بكار برده باشد؛ ليكين ازمأخذ ديگر چنين برمي آيد كه اصطلاح "فولكلور" براي افاده "فرهنگ مردم" نخستين بار دانشمند ديگري به نام " امبرازمورتن" (1885) به كار برده است. در سالهاي بعدي اين اصطلاح، در دايره علوم به حيث يك اصطلاح علمي معمول گرديد.

   فولكلور اصطلاحي است كه در علم مردم‌ شناسي مطرح است و به مطالعه دقيق‌تر، «فولكلور به مجموعه‌اي از دانستنيها، باورها و رفتارهاي مراسمي اطلاق مي‌شود كه در بين توده مردم، بدون در نظر گرفتن فايده‌هاي علمي و منطقي آن، سينه به سينه و نسل به نسل به صورت تجربه‌هاي زندگي به ارث رسيده باشد.

در برخي از مأخذ ها رواج اين اصطلاح را در زبان فارسي دري ابتدا به وسيله صادق هدايت در سال 1306 هجري در كتابي به نام فوايد گياهخواري بوده است زكر ميكنند.[1]

بهرحال وقتي از " فولكلور" سخن به ميان مي آيد، نبايد چنين تصورشود كه مفهوم و مدلول آن تنها ساحه هنر و ادبيات را در بر مي گيرد؛ بلكه ادبيات جزئي از اجزاي تشكيل دهنده فولكلور مي باشد. بنابران فرهنگ مردم يا "فولكلور" از نگاه مفهوم و مدلول خود  وسعت بشتري داشته، تنها در بخش هنر و ادبيات خلاصه نمي شود. بلكه غير ازهنر و ادبيات بخش هاي ديگري كه بعدا زكر خواهد شد نيز در بر دارد.

در زبان دري واژه فولكلور

ادامه نوشته

جشنواره غزنی؛ فرصتی برای معرفی مالستان

غزنی شهر سلاطین، کانون تمدن و فرهنگ اسلامی، مرکز تجمع و پرورشگاه شعراء، ادیباء، فضلا و دانشمندان وشهری با گذشته ای پر بار از فرهنگ غنی باعث شد که، مورد توجه کشور های اسلامی قرار گیرد و این شهر را بعنوان پایتخت تمدن کشور های اسلامی در سال 2013 میلادی نامگذاری نمایند. مرحله ابتدایی جشنواره آن که رسما این لقب را از آن خود کرد در 24 حمل سال روان طی مراسم با شکوهی برگزاری گردید. در این مورد همه دوستان آگهی نسبی دارند. اما، آنچه قابل بحث است حضور کمرنک ولسوالی های ولایت غزنی بود که هیچ حرکت فرهنگی برای گرامیداشت از این روز در ذهن نداشتند. از میان هجده ولسوالی ولایت غزنی تنها ولسوالی جاغوری بود که نمایشگاه شان توجه هر بیننده ای را به سوی خود جلب میکرد. شهر غزنی به این ساده گی این لقب را از آن خود نکرد، بلکه با مشقت ها و نا بسامانی های موجود کشور و از سویی هم تلاشهای خستگی ناپذیر مسئولین برگزار کننده آن را نباید نادیده گرفت. میدانیم در این شرایط که وخامت اوضاع امنیتی مشکلی اصلی آنرا شکل میدهد از همه مهمتر نگرانی های را بوجود آورده است. حالا بگذریم که جشنواره بهاری آن چگونه سپری شد. موضوع در این است که در جشنواره پایانی تدابیر بهتری از افتتاح آن گرفته شده است. بنا اشتراک مالستانی ها در این جشنواره امر حتمی و ضروری پنداشته میشود. بدون شک ولسوالی مالستان با داشتن فرهنگ عالی و قابل توجه برای عموم بوده و ما باید تلاش نمایم تا بصورت فعال و پویا در این جشنواره دست باز داشته باشیم. با این مقدمه لازم میدانم که به چند نکته اساسی و از اهمیت آن نگاهی گذرا داشته باشم:

چرا اشتراک در جشنواره برای مالستانی ها مهم میباشد؟

پاسخ این سوال را باید از خود پرسید و خود را مسئول پاسخگویی آن دانست. چون این جشنواره میکوشد تا همه دار و ندار غزنی را که در طول سالیان

ادامه نوشته